A kurdisztáni zsidók a középkortól kezdve ünnepséget rendeztek az újszülött fiúk körülmetélése előtti estén. Táncoltak, zenéltek, énekeltek és édességet ajándékoztak a kisbabának. Az ünnepség neve: lel sheshe.
Ezen az estén, mely a gyerek életének 6. napján zajlott, az anyát indigóval, kurkumával, harquus-val (keleten és Afrikában alkalmazott fekete festék) és hennával festették meg társai. A festés módja és a hagyomány maga is nagyon hasonló a lel hinne-hez, mely a menyasszony esküvő előtti díszítését jelenti.
A lel sheshe célja az volt, hogy az anyát és a gyermeket is megvédje Lilith-től, a démonok királynőjétől. Lilith könnyedén elrabolhatta az újszülött vagy az éppen szült anyuka lelkét, halva szülést, vagy gyermekágyi lázat okozva.
A lel sheshe estéjén a nők ornamentikus díszeket festettek az anyukára. Először a bábaasszony festett a nő homlokára, miközben ezt mondta: „Távozz Lilith!” A család női tagjai kék, fekete és sárga díszeket festettek a nő arcára, kezére, lábára és szeméremtestére. Az újszülöttet is megfestették kurkumával, harquus-val és indigóval, de festék került az ággyal szemben levő falra is. A jelen lévő nők magukat is megfestették azért, hogy Lilith haragja elkerülje őket.
A festés elkészülte után borostyánkő-nyakláncot helyeztek az anyuka nyakába, és még két bábaasszony érkezett hozzá éjszakára. A kisbabát édesanyja egész éjszaka az ölében tartotta. Ezeket a hagyományokat főleg az elsőszülött gyerekek esetében tartották meg, és olyan házakban, ahol már meghalt egy újszülött. Lilith különösen szeretett újszülötteket magával ragadni, ezért nagyon féltek tőle olyan helyeken, ahol ez már egyszer megtörtént.
forrás:
The Jews of Kurdistan
Erich Brauer, Raphael Patai
Wayne State University Press, Detroit, 1993